İNAVASYON SİSTEMLERİ - 4
Kitle Sermayesi
Kabaca bir
projenin veya kurumun bir kitle tarafından finanse edilmesi olarak
tanımlanabilir.
İlk örnekleri
vakıf ve derneklerin sermayelerinin artırımı için yapılan sermaye artırımı
toplantılarında görülmektedir.
Daha sonraları
dijital dünya üzerinden yapılan yardım ve bağış gibi organizasyonlarla
kitlelerin maddi birer kaynak olarak kullanıldıkları da görülmüştür.
Kitle
finansmanını iki boyutta incelemekte yarar vardır.
- Kitlelerin kendi projelerine ve kurumlarına sahip
çıkması
-
- Kitle kaynaklı olmayan kurumların kitleleri birer
finansal kaynak olarak kullanması
İlk yaklaşıma
göre kitleler kendi geliştirdikleri projelerin ihtiyacı olan temel
harcamaları kendileri karşılamakta veya karşılayacak finansal kaynakları
bulmaktadırlar.
Örneğin
projelerin ihtiyacı olan sunucular, teknoloji yatırımları veya sarf
malzemeleri kitlelerin kendi içinde kurulan finansal yapılarla, bağış veya
sponsorluk gibi sistemlerle çözülmektedir.
Hatta çoğu
firma bu tip kitle ihtiyaçlarını desteklemek ve kitleler üzerinde olumlu bir
izlenim bırakmak için (itibar) kaynak ayırmakta ve kitlelere ücretsiz
olarak hizmet sunmaktadır.
Örneğin Google
tarafından sunulan ve kod geliştirme ortamı olarak çalışan Google Code veya
kitlelerin tartışmalarını yapabileceği forumları ve sözlükleri barındıran
çok sayıdaki sunucu bunlar örnek olarak gösterilebilir.
İkinci yaklaşım
ise kurumların kitleleri finansal kaynak olarak kullandığı modeldir.
Bu modelde,
kitleler çeşitli sebeplerle kurumlarla finansal ilişkilere girmek
isteğindedirler.
Örneğin
müşterilerin ürünün tasarımı ve geliştirilmesinde rol aldığı ve bu sayede
müşterilerin de sürecin parçası olarak kendilerini hissettikleri iş
modellerinde aslında amaç kitlenin isteklerini yerine getirirken kitlenin
finansal kaynaklarını kullanmaktır.
Örneğin
Threadless isimli girişim, 2005 yılında kişilerin kendi tişört tasarımlarını
yapabildikleri bir web sitesi geliştirdi.
Burada kişiler
tasarladıkları tişörtleri paylaşıma açıyor ve gelen olumlu ve olumsuz
görüşler neticesinde en çok beğenilen tişörtler basılarak satışa
sunuluyordu.
Hem
tasarımcılar hem de fikir beyan ederek tişörtün basılması kararına destek
olan müşterilerin daha sonra tişörtleri satın alma eğilimi klasik tişört
tasarımcılarının tasarımlarını satan firmalardan çok daha yüksek
olmaktaydı.
Artık sanal
ortamda var olmanın en önemli gereklerinden birisi sanal ortamdaki
kitlelerle kurulan olumlu işbirlikleri olarak görülmektedir.
Yukarıdaki
sebeplerden ikisi için de işletmelerin kaynak ayırması ve kitleler ile olan
ilişkilerini düzenlemesi bir ihtiyaç haline gelmiştir.
Bu anlamda,
itibar yönetimi çalışmaları dijital dünyaya taşınmıştır denilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder