İNAVASYON SİSTEMLERİ - 3
İtibar Ekonomisi
Kitle
kaynaklarında en önemli değerlerden birisi de itibardır.
Kitle kaynağı
yapısal olarak hiyerarşik yapıların aksine demokratik ve bireylerin eşit
güçlerde olduğu ortamlarda daha hızlı gelişmektedir.
Örneğin çok
sayıdaki kitle kaynaklı ortamda herhangi bir yönetici olmadan bireyler kendi
seçimlerini özgürce yaparak katkıda bulunmaktadır.
Kitle kaynaklı
projelerin ilerlemesi ise çoğunlukla bireylerin ortak seçimleri ile
yönlenmektedir.
Bu işbirlikçi
ve demokratik ortamda her bireyin sözüne önem verilmekle birlikte güç
ilişkileri de farklı bir boyuta taşınmıştır.
Örneğin
kitlenin karar süreçleri genelde kitledeki itibarı yüksek kişilerden daha fazla
etkilenmektedir.
Kişilerin
itibarları ise genelde kişilerin yapmış olduğu katkılar ve diğer kişilerle
olan ilişkileri üzerine kuruludur ve kişinin kitledeki diğer kişiler
tarafından nasıl algılandığı ile ölçülebilir.
Kitle
kaynaklarında her bireyin kişisel itibarı, kitlenin hareket şeklini ve
iletişimini de belirlemektedir.
Örneğin
iletişim problemleri yaşanan ve anlaşmazlıkların ortaya çıktığı kitlelerin
bölündüğü veya projelerini kapattıkları gözlemlenmektedir, bu açıdan
bakıldığında bir kitle kaynağın parçası olmak aslında belirli bir tecrübe
ve olgunluk da gerektirmektedir.
Kişisel bazda
ve kitleler içerisinde oluşan itibar ağları (kimin kim hakkında nasıl bir
intibaa sahip olduğu ve buna bağlı olarak her bireyin itibarını gösteren
ağlar) aslında kitle kaynağın oluşturduğu ekonomiye de yön vermektedir.
Yani bireysel
ve mikro düzeyde olan yaklaşımlar makro düzeyde sonuçlara sebep
olmaktadır.
Örneğin bugün
Microsoft Ofis’in en büyük rakiplerinden birisi olan ve Özgür Ofis
anlamına gelen LibreOffice daha önce Star Office olarak sürülmekteydi.
Star Office
daha çok Sun firması tarafından desteklenmekteydi ve açık kaynak olarak
hayatına devam etmekteydi ancak Sun firmasının Oracle tarafından satın
alınmasının ardından aslında Oracle firmasının yaptığı onca açıklamaya ve
açık kaynak olarak projenin devam etme vaatlerine karşılık kitlede oluşan
intibaa yüzünden Star Ofis’i devam ettiren bir ekip olmasına karşılık
Libre Ofis’i çıkaran ve devam ettiren ikinci bir ekip projeden koparak
yollarına devam ettiler.
Buna benzer
şekilde bireysel itibarların piyasa yapısına etkileri çok farklı
şekillerde görülmektedir.
Ayrıca itibar
sahibi olan kişilerin, itibarlarını birer birikim olarak kullandıkları da bir
gerçektir.
Örneğin kitle
kaynaklarından yetişerek çıkan çok sayıda kişinin kitaplarının daha çok
satıyor olması bunun en belirgin özeliklerindendir.
İtibar
ekonomisi yukarıda anlatılan bireysel düzeyde gerçekleşmek yerine bir de
kurumlar seviyesinde takip edilmelidir.
Örneğin gelişen
sosyal ağ ve internet kullanımı ile birlikte oluşan kitlelerin her
birisinin kitle olarak kurumlar ve diğer kitleler ile ilgili intibaları
oluşmakta ve bu intibaların bir toplamı olarak kurum ve kitlelerin toplam
itibarı ortaya çıkmaktadır.
Bu itibar
değeri kurum ve kitlelerin de müşteri ilişkileri, marka yönetimi, halkla
ilişkiler ve satış ve pazarlama gibi çok sayıdaki alanda başarılarını
etkilemektedir.
Zaten bir
koordinasyon içerisinde olan kitleler, beğendikleri veya beğenmedikleri ve
olumlu veya olumsuz tepki gösterecekleri durum, kişi ve kurumlara karşı da
koordine olabilmektedirler.
Örneğin bazı
kitlelerde Microsoft’a karşı duyulan olumsuz bir tepkinin neticesi olarak
Hotmail firması Microsoft tarafından satın alınınca çok sayıdaki kişinin
Hotmail hesaplarını kapatması veya tam tersi bir örnek olarak Axapta
isimli ERP (kurumsal otomasyon projesi) yazılımı Microsoft tarafından
alındıktan sonra Microsoft’u destekleyen çok sayıda yazılım geliştirici
kitleleri tarafından, henüz hiçbir reklam ve tanıtım çalışması dahi
yapılmadan, ürünün çok sayıdaki firmaya tavsiye edilmesi ve kurulması
birer örnek olarak gösterilebilir.
Dolayısıyla
itibar ekonomisi, karar verme süreçlerinde bireylerin ve kitlelerin sahip
olduğu itibarların ne kadar önemli bir role sahip olduğunu göstermektedir.
Bununla da
kalmayıp sahip olunan itibarın bir sosyal sermaye olarak görülmesi ve bu
itibarın doğru yönetilerek işletmelere rekabet avantajı ve yüksek karlılık
sağlaması söz konusudur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder