29 Kasım 2022 Salı

 İNAVASYON VE BİLGİ - 5

 

Bilgi Taşınmasındaki Zorluklar

Yüsek sezgisel boyuttaki bilgilerin anlaşılması derlenmesi ve yazılmasının zorluğu

Coğrafi sebeplerden kaynaklanan zorluklar

Bilgi ve iletişim Teknolojilerinin doğurduğu zorluklar

Sosyal kimliğin doğurduğu bazı ortak paylaşılan ve alt üst ilişkileri

Dil farklılıkları

Uzmanlık alanlarından doğan farklılıklar

İç çekişmeler (örneğin profesyonel alanlara müdahale)

Nesil farklılıkları

Sendika ve yönetim ilişkileri

Teşvikler

Bilginin görsel olarak ifade edilmesi ile ilgili sıkıntılar

İnanç, sezgi, kültürel değerler ve kabullerin paylaşılması ile ilgili zorluklar

Daha önce maruz kalınan durumlar veya tecrübeler

Yanılgılar

Hatalı Bilgiler

Güven eksikliği

Yeterlilikler

Yeniliğin yayılması ile ilgili yapılan çalışmalar aynı zamanda bilginin nasıl yeni fikirlere dönüştüğü ve dolayısıyla bilginin nasıl yayıldığı ile ilgili de araştırmalar yapmaktadır.

 

Bilgi Taşınmasının Alt Süreçleri

Bilgi taşınması işlemi, kuruma, kültüre, sektöre, uzmanlık alanına, ortama veya kişilere göre değişiklik gösterebilmekle birlikte genel olarak aşağıdaki aşamalarından bahsedilebilir:

Bir kurumdaki bilgi sahiplerinin tespit edilmesi

Bu kişilerin motive edilmesi

Bir paylaşım sisteminin tasarlanması

Bir transfer planının hazırlanması

Transferin gerçekleşme sürecinin ölçülmesi

Transfer edilmiş bilginin uygulanması

Gözlemleme ve Değerlendirme

Uygulama Yöntemleri

Akıl hocası uygulaması

Rehberli tecrübe

Simülasyon

İş gölgeleme

Eşli Çalışma

Uygulama toplulukları

Konuşmacı transferi

Bilgi Ekonomisi

Bu yazının amacı, bilgi ekonomisi kavramını açıklamaktır.

 Bilgi, esas itibariyle insanların ürettiği ve yapay zeka benzeri tekniklerle makinelere öğretilen ve insandan insana veya kısıtlı da olsa insandan makineye geçebilen bir kavramdır.

Bilgi ekonomisi ise bu geçiş karşılığında elde edilen ekonomik faydanın ölçülmesidir.

Örneğin bir karar destek sisteminin sağlamış olduğu ekonomik değer, karar verme sürecinin hızlanması ve daha sağlıklı kararlar verilmesidir.

Bu değerin oluşmasındaki en önemli faktörlerden birisi de karar destek sisteminin inşasında kullanılan bilgidir.

İşte bu bilgi neticede karar destek sistemi ile birlikte ekonomik bir değere dönüşmüş olur.

Peter Drucker,  devamsız çağ isimli kitabında, çağımızın emek yoğun ve tarım yoğun ekonomiler dışında tamamen bilgi ekonomisine dönüştüğünden bahsetmektedir.

Bu dönüşüm bilgi çağı ve buna bağlı bilgi teknolojileri ve bu kavramlara bağlı yenilik ile yakından ilgisi vardır.

Kavram ilk olarak 1966 yılında Peter Drucker tarafından etkili yönetim  başlıklı kitabında geçmektedir.

Burada elle çalışan işçiler ile bilgi işçileri arasında bir ayrım yapılmakta ve bilgi işçilerinin, elleri ve bedenleri yerine beyinleri ve zihinleri ile çalıştıkları ve ürün ve hizmet yerine bilgi ve fikir ürettiklerini yazmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  DİJİTAL DÖNÜŞÜM   Dijital dönüşüm, toplumsal ve sektörel ihtiyaçlara dijital teknolojilerin entegrasyonuyla çözüm bulmanın ve buna bağ...