İNAVASYON VE BİLGİ - 5
Bilgi Taşınmasındaki Zorluklar
Yüsek sezgisel boyuttaki bilgilerin anlaşılması derlenmesi ve
yazılmasının zorluğu
Coğrafi sebeplerden kaynaklanan zorluklar
Bilgi ve iletişim Teknolojilerinin doğurduğu zorluklar
Sosyal kimliğin doğurduğu bazı ortak paylaşılan ve alt üst ilişkileri
Dil farklılıkları
Uzmanlık alanlarından doğan farklılıklar
İç çekişmeler (örneğin profesyonel alanlara müdahale)
Nesil farklılıkları
Sendika ve yönetim ilişkileri
Teşvikler
Bilginin görsel olarak ifade edilmesi ile ilgili sıkıntılar
İnanç, sezgi, kültürel değerler ve kabullerin paylaşılması ile ilgili
zorluklar
Daha önce maruz kalınan durumlar veya tecrübeler
Yanılgılar
Hatalı Bilgiler
Güven eksikliği
Yeterlilikler
Yeniliğin
yayılması ile ilgili yapılan çalışmalar aynı zamanda bilginin
nasıl yeni fikirlere dönüştüğü ve dolayısıyla bilginin nasıl yayıldığı ile
ilgili de araştırmalar yapmaktadır.
Bilgi Taşınmasının Alt Süreçleri
Bilgi taşınması işlemi, kuruma, kültüre, sektöre, uzmanlık alanına, ortama
veya kişilere göre değişiklik gösterebilmekle birlikte genel olarak
aşağıdaki aşamalarından bahsedilebilir:
Bir kurumdaki bilgi sahiplerinin tespit edilmesi
Bu kişilerin motive
edilmesi
Bir paylaşım sisteminin tasarlanması
Bir transfer planının hazırlanması
Transferin gerçekleşme sürecinin ölçülmesi
Transfer edilmiş bilginin uygulanması
Gözlemleme ve Değerlendirme
Uygulama Yöntemleri
Akıl hocası uygulaması
Rehberli tecrübe
Simülasyon
İş gölgeleme
Eşli Çalışma
Uygulama toplulukları
Konuşmacı transferi
Bilgi Ekonomisi
Bu yazının
amacı, bilgi ekonomisi kavramını açıklamaktır.
Bilgi,
esas itibariyle insanların ürettiği ve yapay zeka benzeri tekniklerle
makinelere öğretilen ve insandan insana veya kısıtlı da olsa insandan makineye
geçebilen bir kavramdır.
Bilgi ekonomisi
ise bu geçiş karşılığında elde edilen ekonomik faydanın ölçülmesidir.
Örneğin bir
karar destek sisteminin sağlamış olduğu ekonomik değer, karar verme
sürecinin hızlanması ve daha sağlıklı kararlar verilmesidir.
Bu değerin
oluşmasındaki en önemli faktörlerden birisi de karar destek sisteminin
inşasında kullanılan bilgidir.
İşte bu bilgi
neticede karar destek sistemi ile birlikte ekonomik bir değere dönüşmüş
olur.
Peter
Drucker, devamsız çağ isimli kitabında, çağımızın emek yoğun ve
tarım yoğun ekonomiler dışında tamamen bilgi ekonomisine dönüştüğünden
bahsetmektedir.
Bu dönüşüm
bilgi çağı ve buna bağlı bilgi teknolojileri ve bu kavramlara bağlı yenilik ile
yakından ilgisi vardır.
Kavram ilk
olarak 1966 yılında Peter Drucker tarafından etkili yönetim başlıklı
kitabında geçmektedir.
Burada elle
çalışan işçiler ile bilgi işçileri arasında bir ayrım yapılmakta ve bilgi
işçilerinin, elleri ve bedenleri yerine beyinleri ve zihinleri ile çalıştıkları
ve ürün ve hizmet yerine bilgi ve fikir ürettiklerini yazmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder