İNAVASYON VE YÖNETİM - 4
Karar Temelli
Yöneticilerin
rollerinden üçüncü grubu ise karar temelli roller oluşturur ve dört gruptan
oluşur.
Bu grupların
hepsi yöneticinin karşılaştığı farklı durumlarda, sonucu etkileyici kararları
üzerine kuruludur.
Yöneticinin
hatası daha büyük sorunlara sebep olurken yöneticinin doğru kararları işletmeye
fayda sağlamaktadır.
Girişimcilik :
Yöneticinin yenilik üretmesi
veya işletme içerisinde üretilmesini desteklemesi, bu fikirlerin doğru analiz
edilmesi ve etkilerinin ölçülmesi, bu fikirlerin doğru şekilde hayata
geçirilmesi ve işletme için faydalı şekillerde kullanılması şekilde
düşünülebilir.
Problem Çözücü
:
Bu rol ile
yönetici kendi sisteminde yaşanan problemleri kendisine iletilince veya bizzat
kendisi araştırarak bulur ve çözer.
Problemler
sistemin içinden de dışından da kaynaklanıyor olabilir.
Örneğin iki
çalışan arasında yaşanan bir sıkıntı, yeni bir sisteme geçişteki problemler,
işleyişteki bazı problemler, kalite problemleri gibi iç sebeplerin yanında,
diğer işletmelerle yaşanan uyuşmazlıklar, yanlış veya hatalı siparişler, tarih
ve uygulama hataları gibi dış sebepli problemler de olabilir.
Kaynak
Ayrımı:
İşletme
süreçlerinin doğru çalışması için doğru kaynakların ayırıldığından emin olmakla
görevlidir.
Gerekli olması
halinde kaynakların yönetim şekline karar verir, gerekli süreçler için gerekli
kaynak ayırımı ve insan gücü ataması yapar.
Müzakereci:
Yöneticinin
işletmenin çıkarlarını korumak için takındığı roldür.
Çıkar
çatışmasına dayalı problemlerin çözümü için gerekli adımların atılması ve
gerekli olduğu durumlarda işletmenin çıkarlarının ne ölçüde korunacağı veya ne
ölçüde feda edileceğine yönelik verdiği kararlardır.
Yukarıdaki bu 10
rol aşağıda basitleştirilmiş bir tablo olarak sunulmuştur:
Mintzberg’in
Yönetici Rolleri |
|||
Kategori |
Rol |
Faaliyet |
Örnekler |
Bilgiye Dayalı (Informational) |
Gözetleme |
İş ile ilgili bilgiyi gözetler ve alır |
Basındaki haberler, dergiler, raporların takip edilmesi, seminerlere ve
eğitimlere katılınılması, kişisel kontaklar kurulması gibi. |
Yayımcı |
Organizasyon içerisindeki diğer kişilerle iletişim kurulması ve gerekli
bilgilerin iletilmesi |
Çalışanlara hatırtlatmalar yapılması, raporlar hazırlatılıp yayımlanması,
alınan kararlarla ilgili bilgilendirme yapılması gibi. |
|
Sözcülük |
Dış dünya ile iletişim kurulması |
Dış dünyaya bilgilendirici haberlerin raporların sunulması, konferans ve
toplantılara katılarak dış dünya ile iletişim |
|
Kişiler Arası (Interpersonal) Roller |
Temsilcilk |
Sembolik bir lider gibi davranılması, etkinliklere katılınılması |
Misafirlerin karşılanması, resmi belgelerin imzalanması, merasimlere
katılmak ve resepsiyon verilmesi gibi. |
Liderlik |
Astların yönlendirilmesi ve motive edilmesi, doğru kişilerin seçilmesi |
Astlarla olan hemen hemen bütün ilişkiler bu gruba örnek olabilir |
|
Birleştiricilk |
Organizasyon içerisinde ve dışarısında bağlantıların kurulması ve
devamı |
İş bağlantılarının kurulması, toplantılar tanışma yemeklerine katılma
gibi. |
|
Kararsal |
Girişimci |
Yeni fikirleri çıkarır ve gelişimi yönlendirir |
Gelecek için yapılan planlar ve yenilik fikirleri gibi. |
Problem Çözücü |
Anlaşmazlıklarla uğraşır ve düzeltici eylemlerde bulunur |
Astları arasındaki problemlerin giderilmesi, stratejik yön belirleme gibi |
|
Kaynak ayırımı |
Kaynakların hangi yönde kullanılacağına karar verir |
Plan yapılması, sonuçlanması, kararların alınması, kaynakların harcanması
ve işlerin öneminin belirlenmesi |
|
Uzlaştırmacı |
İşin müdafası |
takım, departman veya organizasyon bazında süreçlere dahil olmak ve
problemleri çözmek gibi. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder