29 Kasım 2022 Salı

 İNAVASYON VE YÖNETİM - 4

 

Karar Temelli

Yöneticilerin rollerinden üçüncü grubu ise karar temelli roller oluşturur ve dört gruptan oluşur.

Bu grupların hepsi yöneticinin karşılaştığı farklı durumlarda, sonucu etkileyici kararları üzerine kuruludur.

Yöneticinin hatası daha büyük sorunlara sebep olurken yöneticinin doğru kararları işletmeye fayda sağlamaktadır.

 

Girişimcilik : 

Yöneticinin yenilik üretmesi veya işletme içerisinde üretilmesini desteklemesi, bu fikirlerin doğru analiz edilmesi ve etkilerinin ölçülmesi, bu fikirlerin doğru şekilde hayata geçirilmesi ve işletme için faydalı şekillerde kullanılması şekilde düşünülebilir.

 

Problem Çözücü : 

Bu rol ile yönetici kendi sisteminde yaşanan problemleri kendisine iletilince veya bizzat kendisi araştırarak bulur ve çözer.

Problemler sistemin içinden de dışından da kaynaklanıyor olabilir.

Örneğin iki çalışan arasında yaşanan bir sıkıntı, yeni bir sisteme geçişteki problemler, işleyişteki bazı problemler, kalite problemleri gibi iç sebeplerin yanında, diğer işletmelerle yaşanan uyuşmazlıklar, yanlış veya hatalı siparişler, tarih ve uygulama hataları gibi dış sebepli problemler de olabilir.

 

Kaynak Ayrımı: 

İşletme süreçlerinin doğru çalışması için doğru kaynakların ayırıldığından emin olmakla görevlidir.

Gerekli olması halinde kaynakların yönetim şekline karar verir, gerekli süreçler için gerekli kaynak ayırımı ve insan gücü ataması yapar.

 

Müzakereci: 

Yöneticinin işletmenin çıkarlarını korumak için takındığı roldür. 

Çıkar çatışmasına dayalı problemlerin çözümü için gerekli adımların atılması ve gerekli olduğu durumlarda işletmenin çıkarlarının ne ölçüde korunacağı veya ne ölçüde feda edileceğine yönelik verdiği kararlardır.

Yukarıdaki bu 10 rol aşağıda basitleştirilmiş bir tablo olarak sunulmuştur:

Mintzberg’in Yönetici Rolleri

Kategori

Rol

Faaliyet

Örnekler

Bilgiye Dayalı (Informational)

Gözetleme

İş ile ilgili bilgiyi gözetler ve alır

Basındaki haberler, dergiler, raporların takip edilmesi, seminerlere ve eğitimlere katılınılması, kişisel kontaklar kurulması gibi.

Yayımcı

Organizasyon içerisindeki diğer kişilerle iletişim kurulması ve gerekli bilgilerin iletilmesi

Çalışanlara hatırtlatmalar yapılması, raporlar hazırlatılıp yayımlanması, alınan kararlarla ilgili bilgilendirme yapılması gibi.

Sözcülük

Dış dünya ile iletişim kurulması

Dış dünyaya bilgilendirici haberlerin raporların sunulması, konferans ve toplantılara katılarak dış dünya ile iletişim

Kişiler Arası (Interpersonal) Roller

Temsilcilk

Sembolik bir lider gibi davranılması, etkinliklere katılınılması

Misafirlerin karşılanması, resmi belgelerin imzalanması, merasimlere katılmak ve resepsiyon verilmesi gibi.

Liderlik

Astların yönlendirilmesi ve motive edilmesi, doğru kişilerin seçilmesi

Astlarla olan hemen hemen bütün ilişkiler bu gruba örnek olabilir

Birleştiricilk

Organizasyon içerisinde ve dışarısında bağlantıların kurulması ve devamı

İş bağlantılarının kurulması, toplantılar tanışma yemeklerine katılma gibi.

Kararsal

Girişimci

Yeni fikirleri çıkarır ve gelişimi yönlendirir

Gelecek için yapılan planlar ve yenilik fikirleri gibi.

Problem Çözücü

Anlaşmazlıklarla uğraşır ve düzeltici eylemlerde bulunur

Astları arasındaki problemlerin giderilmesi, stratejik yön belirleme gibi

Kaynak ayırımı

Kaynakların hangi yönde kullanılacağına karar verir

Plan yapılması, sonuçlanması, kararların alınması, kaynakların harcanması ve işlerin öneminin belirlenmesi

Uzlaştırmacı

İşin müdafası

takım, departman veya organizasyon bazında süreçlere dahil olmak ve problemleri çözmek gibi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  DİJİTAL DÖNÜŞÜM   Dijital dönüşüm, toplumsal ve sektörel ihtiyaçlara dijital teknolojilerin entegrasyonuyla çözüm bulmanın ve buna bağ...