İNAVASYON VE YÖNETİM - 3
Bilgiye Dayalı Rolleri
Yöneticiler
konumları itibariyle çok sayıda ve çok değişik şekillerde bilgilerin aktığı
kanallarda oturmaktadırlar.
Bu bilgilerin
farkında olmak, gerekli durumlarda bilgiyi açığa çıkarabilmek, öğrenebilmek ve
üretebilmek, aynı zamanda elde ettiği bilgiyi en iyi şekilde kullanabilmek
yöneticilerin taşıması gereken özelliklerdendir.
Bu özellikleri
göz önüne alındığında bir yöneticinin 3 farklı biligiye dayalı rolü olduğu
söylenebilir:
Gözetleme:
Bu rol,
yöneticinin bilgiyi araştırma rolüdür.
Yani bir
sürecin iyileştirilebilmesi, yönetilebilmesi veya problemlerin çözümü için
yöneticinin sahip olması gereken bilgilere ulaşma aşamaı gözetleme rolü ile sağlanır.
Yönetici,
sorumlu olduğu kaynakların gözetlenmesi, takibi ve süreçlerin anlaşılması için
örneğin astları ile toplantılar yapmalı, farklı alternatifleri incelemeli,
rakipleri veya tehditleri anlamalı ve gözlemlemelidir.
Bütün bu
gözlemleme süreci, yöneticinin bilgiye ulaşması için birer araçtır.
Aynı zamanda
yöneticinin çevresine de yöneticinin gözlem yapan bir yönetici olduğu
izlenimini vermektedir.
Bazı
çalışanların, kendisinin dinlenmesinden, kendisinin fark edilmesinden
hoşlandığı, bazı rakiplerin takip edildiğini bilmesinin getirdiği etkiler göz
önüne alınırsa gözetleme iki yönlü bir roldür ve bir yönünde yöneticinin
çevresinden aldığı bilgi, diğer yönünde ise çevresine verdiği mesaj vardır.
Yayıcılık
:
Bu rol,
yöneticinin elde etmiş olduğu bilgileri, doğru kişilere doğru miktarlarda ve
doğru şekillerde vermesi anlamına gelmektedir.
Örneğin bir
çalışanın bir işi çözebilmesi için ihtiyacı olan çok kritik bir bilginin
ihtiyaç duyduğu anda yöneticisi tarafından verilmesi, yöneticinin rolünü doğru
oynaması anlamına gelmektedir.
Yöneticiler
dağıtıcılık rolünü her zaman bilgiye dokunarak oynamak zorunda değildir.
Örneğin
çalışanların birbirine bilgi geçişini sağlamaları, veya çalışanları doğru bilgi
kaynaklarına yönlendirmeleri de birer dağıtıcılık rolüdür.
Sözcülük:
Yöneticiler
konumları itibariyle kendi sistemleri dışındaki sistemlerle iletişimi de
yönetmekle sorumlu olabilirler.
Örneğin bir
işletmenin iş yaptığı farklı işletmelerle iletişimi de yöneticinin sorumluluk
alanında olabilir.
Bu durumda
yöneticinin farklı sistemlerle girdiği iletişim, bu sistemlerden elde ettiği
bilgiler veya bu sistemlere sağladığı bilgiler, iş birliği açısından oldukça
önemli olacaktır.
Örneğin
bir üretim sisteminde çalışan onlarca işletmenin, diğer işletmelerdeki
durumları biliyor olması, yaşanan sorunlardan haberdar olması oldukça
önemlidir.
İş birliğinin
yanında rakiplerle yaşanan rekabetin de yöneticiler tarafından zaman zaman açık
ifadelerle yönetilmesi gerekebilir.
Örneğin bir
basın açıklaması, ürünlerde yaşanan bir problem ile ilgili bir gazete haberi,
rakip firma ile yapılan bir toplantı gibi çok sayıda iletişim durumunda
yöneticinin temsili bir sözcülük görevi vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder