İNAVASYON VE YÖNETİM - 5
Max Weber ve
Bürokrasi
Bu
yazının amacı, yönetim ve organizasyon açısından Max Weber'in bürokrasi
yaklaşımını açıklamaktır.
Weber ve Çalışmaları
Max Weber Alman
kökenli bir sosyologtur ve çalışmalarını bu açıdan ele almak da mümkündür.
Ancak sitenin
genel yapısı itibariyle Weber'in bürokrasi yaklaşımını yönetim bilişim
sistemleri açısı ile ele alacağız.
Weber
1800'lerin sonları ve 1900'lerin başında yaşamış ve sosyal analizleri ve iş
gücü yönetimi ve organizasyonu üzerinde çeşitli çalışmaları olmuştur.
Çalışmalarına
Karl Marks ve Emile Durkheim gibi kişiler tarafından çokça atıfta
bulunulmuştur.
Çalışmaları itibariyle anti-pozitivist olarak
görülebilir.
Deneysellikten
yaklaşımdan daha çok yorumcu yaklaşımı benimsemiş ve bu anlamda pozitivist
yaklaşıma yakın durmuştur.
Ayrıca
rasyonelizm, sekülerizm ve ayma gibi çok sayıda akım için kaynak
oluşturan çalışmalarının modernizm ve kapitalizmin temellerini oluşturduğu
söylenebilir.
Weber ve Bürokrasi
Weber'in
bürokrasi yaklaşımını yönetim ve organizasyon açısından ele alırsak aşağıdaki
başlıklar altında toplayabiliriz:
1. Hiyerarşik
yapılanma ve komuta zinciri
2. Kurallar ve
yönetmelikler
3. İş bölümü ve
uzmanlaşma
4.
Yöneticilerin astları ile olan ilişkilerinin kişisel değil profesyonel olması
5. İş
atamalarında önce liyakatın dikkate alınması (hatta başka hiçbirşeyin dikkate
alınmaması)
Hiyerarşik
Yapılanma
İş yerindeki
kişiler arası ilişkilerin alt/üst temeline dayalı olduğu yapılanmadır.
Yöneticilerin astlarının davranışları ve yaptıkları bütün işlere doğrudan
karışma ve kontrol etme hakkı vardır.
Kurallar ve
Yönetmelikler
Bütün yönetim
sistemi kurallar üzerinden tanımlanmıştır.
Kimin nasıl
davranacağı, ne yapacağı detaylıca kurallar üzerinde yazılıdır.
Beklenmeyen
veya kurallar tarafından kapsanmayan bir durum oluştuğunda kuralların bu yeni
durumu kapsayacak şekilde nasıl değiştirileceği de kurallarla belirlenmiştir.
Örneğin bir
çalışanın hasta olması ve işe gelemeyecek durumda olması halinde yöneticisini
araması gibi bir kural varsa, bu kurala uyması beklenir.
Bu kurala
uymayanların işten çıkarılmaya kadar giden ceza sistemi içerisinde nasıl
cezalandırılacağı da kurallarla belirlenmiştir.
Kısacası mutlak
bürokraside sıkı bir kurallar zinciri vardır.
Bu kurallar,
kurum hafızası oluşturması açsısından ve bilgi
yönetimi açısından işletmeye olumlu yönde etki eder.
Yani yaşanan her tecrübe kurallar vasıtası ile kurum hafızasında yer eder.
İş Bölümü ve
Uzmanlaşma
Organizasyondaki
çalışanların yetenekli ve tecrübeli oldukları alanlara göre dağıtılması ve buna
göre iş bölümü yapılması hedeflenir.
Örneğin satış
bölümünde çalışanlardan birisinin, şehrin doğu bölgesinde tecrübesi varsa, bu
çalışanın bu bölgede istihdam edilmesi gerekir.
Kişisel
İlişkilerden Kaçınma
Yöneticilerin
çalışanlarla kişisel ilişkilere girmemesi gerekir.
Bu
yöneticilerin çalışanlarla arkadaş olmayacağı anlamına gelmez.
İş ilişkisi ve
arkadaşlığın ayrılması anlamına gelir.
Örneğin departman
olarak gidilen bir eğlencede ilişkinin boyutunun resmi ilişkiden çıkması
durumunda yöneticinin izin istiyerek ayrılması daha uygundur.
Bu anlamda,
yöneticilerin çalışanlarına eşit davranması, yükseltme ve kıdem artışı gibi
konularda ayırım yapmaması, işteki başarı ve yetenekler dışında herhangi başka
bir ilişkiyi işe karıştırmaması ve iş arkadaşlığını profesyonel seviyede
tutması beklenir.
Resmi olarak
Yazılmış Raporlar
Bürokrasinin en
önemli unsurlarından birisi de hemen her şeyin raporlanmasıdır. Atılan her adım
daha önceden şekli belirlenmiş raporlar ile kayıt altına alınır.
Raporların ne
zaman kullanılacağı, nasıl doldurulacağı, kimin göreceği, kimin
onaylayacağı gibi bütün detaylar yine bürokratik kural ve yönetmelikler
çerçevesinde tanımlıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder