2 Kasım 2022 Çarşamba

 İNAVASYON VE YENİLİK - 1

 

Açık Yenilik

Açık yenilik kavramı, bir yenilik şekli olarak literatüre ilk defa Henry Chesbrough tarafından 1960 yılındaki makalesinde yapmış olduğu, özellikle araştırma geliştirme alanında, işletmeler arası işbirliği konusundaki çalışmadan esinlenmektedir.

Kendisi ayrıca Kaliforniya Üniversitesi Açık Yenilik Merkezi yöneticiliğini yapmakta ve yine bu konudaki açık yenilik isimli kitabı ile de tanımlanmaktadır.

Açık yenilik kavramı, literatürdeki konumu itibariyle, açık işbirliği, işbirliği örüntüsü , kullanıcı yeniliği, birikimli yenilik, bilgi ticareti, toplu yenilik  ve dağıtık yenilik kavramları ile de ilgilidir.

Kavramın tanımını, Henry William Chesbrough’un kendi kitabında yaptığı şekliyle alacak olursak aşağıdaki şekilde Türkçeye tercüme etmek mümkündür:

‘Açık yenilik, işletmelerin iç ve dış pazarlama, teknoloji geliştirme gibi amaçlar için, işletme içi fikirleri kullandığı kadar, aynı zamanda işletme dışı fikirleri de kullanabileceği ve kullanması gerektiği üzerine kurulu bir paradigmadır’.

Aynı zamanda açık yenilik, iş ortakları ile risk ve başarıların paylaşımı anlamında da gelmektedir ve yeniliğin içeri ve dışarı doğru kolayca geçebileceği kabulü üzerine kurulmuştur.

Yine açık yenilik fikrinin merkezinde, bütün dünyaya dağılmış ve sürekli hareket halindeki bilgi ve yeniliğin sadece bir şirket merkezinden yönetilerek rekabet edilemeyecek kadar büyük olduğu gerçeği yatmaktadır.

Açık yenilik kavramı, işletmenin dışında gelişen bu yenilikleri takip etmesi ve gerekli gördüğü yeniliklerin patent veya lisans ücretlerini ödeyerek kendi teknolojik gelişimine adapte etmesi gerçeğine dayanır.

Aynı zamanda işletme içerisindeki yeniliklerin de aynı şartlarla dışarıya açılması kabulü yapılmaktadır.

Açık yenilik sadece kaynak olarak yeniliğin açık olması ve bir kaynak erişim ve paylaşımının dışında, yeniliğin ve bilginin yönetiminde de farklı bir bakış açısı sunar.

 Buna göre istihdam, entellektüel sermaye, fikir hakları, bu fikri hakların üretilmesi için geçen teknik ve araştırma süreçleri iyi anlaşılmalı ve hem içerideki hem de dışarıdaki yenilik fırsatları doğru şekilde  takip edilmeli ve işletmenin mevcut kaynak ve yeterlilikleri ile entegre edilebilmelidir.

 

Avantajları

Açık yenilik, küresel işbirliği içerisindeki işletmelere bazı avantajlar sunar.

Bunlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir.

Araştırmanın tek merkezden yönetilmesine göre daha düşük maliyetli araştırma geliştirme imkanları sunar

Ürün geliştirmede potansiyel yenilikler sunar.

Geliştirme sürecinde, müşteri katılımını erkene alır.

Müşteri hedefleme ve Pazar araştırmasında daha kesin sonuçlara ulaşılmasını sağlar.

İç ve dış yenilik kaynakları arasında potansiyel sinerji sunar.

Potansiyel olarak viral pazarlama sunar.

 

Dezavantajları

Açık yenilik kavramının uygulanması bazı potansiyel riskleri ve zorlukları beraberinde getirir.

Paylaşılması istenmeyen bazı bilgilerin açık edilmesi

Fikri mülkiyetin açık edilmesinden doğan bazı rekabet avantajlarının yitirilmesi

Dışarıda geliştirilmiş bir yeniliğin işletme bünyesine alınmasında ve hatta yenilik geliştirme sürecinin anlaşılmasında yaşanacak problemler.

Dışarıda geliştirilen yeniliklerin takip edilmesi ve bu yeniliklerin seçiminde yaşanan güçlük.

Dışarıda geliştirilen yeniliklerin teknoloji geliştirme sürecine eklenmesi halinde, daha önceden yapılan ve teknoloji geliştirme için sürdürülen yenilik sürecinin yeniden yapılandırılması ve bazı işlerin israf olması.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  DİJİTAL DÖNÜŞÜM   Dijital dönüşüm, toplumsal ve sektörel ihtiyaçlara dijital teknolojilerin entegrasyonuyla çözüm bulmanın ve buna bağ...