İNAVASYON SİSTEMLERİ - 6
Kitle Sermayesi
Anlatılan bütün
konular toparlandığında kitlelerin yeni bir varlık ve değer olarak
adlandırılabileceği görülür.
Buna kitle
sermayesi ismi verilmektedir ve çıkış süreci aşağıdaki şekilde
gösterilebilir:
Kısaca kitle
kaynak kavramının oluşturduğu yapıyı bir sistem olarak görecek olursak, bu
sistemin girdisi kitlelerdir.
Kitleler bilgi,
çevre, hayal, finansal kaynaklar gibi çok sayıda kaynakları sisteme getiren
girdiler olarak düşünülebilir.
Sistemin
ilk seviyesi kitle kaynağının yönetimi aşamasıdır ki bu aşama da çoğu
zaman kitlenin kendisi tarafından yürütülmekte veya kurumsal yardımlara
açık ve yönetilebilir yapıda olmaktadır.
Kurumları
ilgilendiren esas ve kuruma etkisinin hayati olduğu seviye ise kurumsal
seviyedir ve bu aşamada kurumun kitle ile olan iletişimi, kitlenin
ürettiklerini kendi hizmet ve ürünlerine, iş modellerine ne kadar başarılı
aktarabildiği, kurumun kendi içerisinde kitle kaynaklarını ne kadar doğru
ve verimli kullandığı gibi çok sayıda soruya göre bu seviyenin yönetilmesi
gerekmektedir.
Son olarak
sistemin çıktısı bir kitle sermayesidir ve işletmelerin bu sermayeden çok
farklı boyutlarda rekabet avantajı, fiyat avantajı, ürün ve hizmet
çeşitliliği, müşteri sadakati gibi faydalar elde etmesi mümkündür.
Karar Destek Sistemleri
Bu yazının amacı, literatürde karar destek sistemleri olarak geçen
sistemleri açıklamaktır.
En basit anlamıyla, bir karar aşamasında, toplanmış bilgilerden
faydalanarak karar vermeyi kolaylaştıran sistemlerdir.
Günümüzde karar destek sistemleri bilgisayar tabanlı, insan tabanlı veya
ikisinin karışımı şeklinde tasarlanmaktadır.
KDS, yönetim ve idare gibi işlemlerin hemen her aşamasında kullanışlıdır.
Genelde orta ve üst seviye yönetime hizmet etmektedir ve genelde karar
aşamasında, düzenli olmayan veriden faydalı veri çıkarılmasını hedefler.
KDS’nin algılanmasında, bakış açılarına göre farklılıklar olabilmektedir.
Örneğin akademik dünyada KDS yazılımları, karar verme işlemine yardım
eden birer araç olarak görülürken, KDS kullanıcılarının çoğu bu sistemleri
birer idare sistemi olarak görmektedir.
Bazı akademisyenler ise KDS’nin tanımını daha da genişleterek karar
verme ile ilgisi olan herhangi bir sisteme KDS ismini vermiştir.
1980 yılında Sprauge tarafından yapılan tanıma göre bir sistemin KDS
olabilmesi için aşağıdaki 4 temel özelliği taşıması gerekir:
KDS genelde çok iyi yapılandırılmamış ortamlarda, üst düzey
yöneticilerin karşılaştığı problemlerin çözümü ile ilgilenir
KDS genelde geleneksel veri erişim ve işleme yöntemlerini kullanarak
problemleri çözmeyi hedefler.
KDS genelde bilgisayar uzmanı olmayan kişilerin de kolayca ve
etkileşimli biçimde veri ile iletişime girmesine imkan tanır.
Ortamdaki değişimleri kendisine adapte edebilmek için bir KDS’nin esnek
ve değişken yapıda olması beklenir.
KDS genel olarak bir karar uzmanının (stratejist, üst düzey yönetici, CEO,
vs.) kararını daha rahat verebilmesi için, saf veri kaynaklarından (veri
tabanları, metin kaynakları, bilgi depoları vs.) veriyi alıp, işleyip, karar
için gereken hale getirerek işe başlar.
Ardından bu veri üzerinde, daha önceden hazırlanmış olan şablonlar, veri
işleme yöntemleri, veri madenciliği çalışmaları vs. kullanarak veri
üzerinde ilkel bazı kararlar verebilir veya karar verilmesine destek
olabilecek olası senaryoları hazırlayabilir.
KDS’ler bir kaç farklı grupta incelenebilir:
İletişim güdümlü KDS’ler: Birden fazla kişinin, ortak veri kaynakları
üzerinde çalışabildiği ve kararların ortak veya bağımsız verilebildiği
KDS’lerdir.
Örneğin Microsoft Share Point, Google Docs, Groove gibi sistemler bu
özelliktedir.
Veri güdümlü KDS’ler: Veri temellidirler, ana amaç verinin işlenmesi ve
eğer ihtiyaç varsa paylaşılması üzerine kuruludur.
Örneğin satışlar, borsa kapanışları, gelen talepler vs. gibi durumlarda
zaman analizi yapan yazılımlar bu gruptandır.
Doküman güdümlü KDS’ler:
Genelde düzgün bir yapıda olmayan ve dolayısıyla karar destek için
kullanımından önce verinin ön işlemeye tabi tutulması gereken KDS’lerdir.
Bilgi Güdümlü KDS’ler:
Genelde daha önceki bilgi birikimine (knowledge-base) dayalı ve
bir problemin çözümünde bu bilginin verimli kullanılmasını hedefleyen
KDS’lerdir.
Model Güdümlü KDS’ler: Problemin çözümü için bir istatistiksel model,
senaryo veya hedef işlemeye yönelik KDS’lerdir.
Amaç, daha verilerin kullanılarak bir model geliştirilmesi veya geliştirilmiş
modelin daha sonraki problemlere uygulanmasıdır.
Temel olarak bir KDS aşağıdaki 3 katmandan oluşur:
Karar Destek sistemlerinin uygulama alanları aşağıdaki şekilde sayılabilir:
Klinik uygulamalar ve laboratuvar uygulamaları.
Bu gruptaki uygulamalarda, toplanan klinik veriler üzerinden yapılan
işlemeler ile uzmanların sağlık konularındaki kararlarının kolaylaştırılması
hedeflenir.
Bu sistemlerin hiçbirisi tam otomatize değildir, yani kararın, neticede
bir uzman tarafından verilmesi hedeflenir, ancak karara destek sağlayabilecek
ön işlemeler bu karar destek sistemleri tarafından yapılır.
Finans / Risk uygulamaları
Bu gruptaki uygulamalarda, finans ve bankacılık sektöründeki çeşitli
problemlerin çözümü hedeflenir.
Örneğin sigorta poliçelerinin risk hesaplaması veya bankacılık kredi
risk hesaplamasının veya yatırım stratejilerindeki risk hesaplamasının
yapılmasına yardımcı KDS’ler geliştirilir.
Tarım sektöründe kullanılan KDS’ler ise öngörü ve risk hesaplamaları
esasına dayanarak yine tarıma özel bazı verileri toplayarak ön işlemeden
geçirir ve karar verilmesine yardım eder.
Yer-bilim çalışmalarında da KDS uygulamalarından yararlanılmaktadır.
Örneğin yer altı madenlerinin konum tahmini, yapılan kazı çalışmalarının
yüzey etkisinin hesaplanması, deprem ve deprem sonrası oluşabilecek hasar
tahmini gibi çeşitli alanlarda KDS yazılımlarından yardım alınabilir.
KDS’ler ayrıca, her türlü inşaat kararlarında (konum belirleme, örneğin
demir yolu, köprü, karayolu, bina, baraj inşaatları gibi), orman işletme
hesaplarında (yangın yönetimi, ekim alanlarının belirlenmesi, erozyon ve risk
belirlenmesi) kullanılabilir.
KDS’lerin avantajları
KDS’ler genel olarak karar destek aşamasında çeşitli faydalar sağlar.
Bu faydalar, aşağıdaki şekilde sıralanabilir:
Kişisel verimliliğin arttırılması
Karar verme sürecinin hızlandırılması
Organizasyonel kontrolün arttırılması
Karar vericinin bilgiye erişimini ve kavrama aşamasını hızlandırma ve
geliştirme
Organizasyonlardaki problem çözüm sürecini hızlandırma
Kişiler arası iletişimin geliştirilmesi (özellikle kararların birden fazla
kişi tarafından verildiği ortamlarda, iletişim modellerinin tanımlanması veya
en basit anlamıyla üzerinde tartışılabilecek somut verilerin hızlı ve
güvenilir şekilde hazırlanması)
Öğrenme ve eğitim aşamalarının hızlandırılması
Karar desteklemek için kullanılabilecek objektif verilerin hazırlanması
Rekabet ortamlarında stratejik rekabet üstünlüğünün elde edilmesi
Problem uzayındaki bazı değerlerin keşfedilmesine yardım etmesi
Yönetim sürecinin otomatize edilmesine yardım etmesi
Performans artışı için yenilikçi uygulamaların geliştirilmesine yardım
etmesi
KDS’lerin ayrıca çeşitli karakteristik özelliklerinden bahsetmek de
mümkündür:
Yarı düzenli veya düzensiz problemlerin çözümüne yardımcı olması
Her seviyeden yöneticilere destek olması
Bireysel ve grup çalışmalarına (kara verme süreçlerine) yardımcı olması
Karar verme sürecinin bir dizilim halinde olduğu durumlarda veya
birden fazla farklı alt aşamadan oluştuğu (paralel veya ardışık) durumlarda bu
ön aşamaların geçilmesine ve karar seviyesinde veriye erişilmesinde
yardımcı olması
Zeka, tasarım ve seçim konularında destek olması
Esnek ve kendini değiştirebilir uyumlulukta olması
Etkileşimli ve kullanımı kolay olması
Modelleme ve analiz yeteneğinin olması
Veri erişim özelliği
Tek başına veya web-tabanlı çalışabilme
Karar sürecinin destek çeşitliliği sağlaması
Hızlı cevap alınabilmesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder