İNAVASYON VE YÖNETİM - 2
Mintzberg'in 10
Yönetici rolü
Henry
Mintzberg tafafından yöneticilerin uğraştığı işler 10 farklı grup altında
toplanmıştır. Her yönetici, az veya çok 10 farklı gruptaki işle uğraşır.
Yöneticinin
seviyesi, sorumluluğu, faaliyet alanına göre farklılıklar göstermekle birlikte
bu 10 klasik grubun farkına varmak daha başarılı bir yönetim sürecinde
yöneticilere ve yönetici adaylarına kolaylık sağlayacaktır.
Mintzberg'in 10
yönetici rolünü 3 ana başlık şeklinde vererek açıklamaya çalışalım:
Başlıklar |
Roller |
Kişiler Arası |
Temsilcilik |
Bilgiye Dayalı |
Gözetleme |
Karar Temelli |
Girişimcilik |
Kişiler Arası Diyaloglar
Kişiler arası
diyaloglar, bir yöneticinin doğrudan kendi ekibinde çalışan veya kendisinin
temsil ile sorumlu olduğu durumlarda iletişim içerisinde olduğu kişilerle
yaşadığı diyaloglardır.
Yani kendi
yönetim alınının içerisindeki veya dışarısındaki her türlü kişiler arası
iletişimi bu grupta düşünmek mümkündür.
Temsilcilk
Rolü:
Bir
yöneticinin, bulunduğu mevkiyi, ekibini veya karşısındaki insanların
beklentisine göre yönetici rolü oynadığı durumdur.
Örneğin
davetlere katılmak, tebrik yazılarını cevaplamak gibi insanların yöneticiye
biçmiş olduğu rolü oynadıkları ve aslında yönetim ile ilgili fayda sağlamaktan
ziyade kişiler arası iletişimi güçlendirmek için vakit harcadıkları roldür.
Liderlik
Rolü:
İnsanların işe
alınma süreci ile başlar.
Hatta daha
öncelerine kadar gidip, farklı çevrelerden farklı yeteneklerin keşfedilmesi, bu
insanların kendi yönetimi altındaki pozisyonlara ikna edilmesi, kendilerini
gösterebilecekleri imkanların verilmesi ve önlerinin açılması, çalışanların
memnuniyetinin sağlanması, motive edilmesi gibi çok sayıda karmaşık süreci
içerir.
Bir yöneticinin
çoğu alandaki rolünü sahip olduğu yetki belirlerken liderlik konusu,
yöneticinin yetkisinden bağımsız olarak yetenekleri ile başarı
sağlayabilecekleri bir alandır.
Birleştirici
Rolü :
Yöneticiler
konumları itibariyle, çok sayıda farklı amaçla kendi pozisyonlarını
ilgilendiren kişiler ile iletişime girerler.
Örneğin basit
bir şirketin satın alma, satış, pazarlama departmanlarında çalışanların yanında
şirkete satış yapmak isteyen, şirketten satın alma yapmak isteyen çok sayıda
kişi ile iletişimleri olabilir.
Yöneticiler bu
iletişim rolünde, doğru kişileri doğru kişilerle tanıştırır ve beraber
çalışmalarına imkan sağlarlar.
Ayrıca bu tür
görüşmeleri kendileri için birer bilgi kaynağı olarak da kullanırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder