İNAVASYON TEORİLERİ – 7
Ölçek
İşletmelerin
ölçeklerinin artması aslında iş süreçlerinde uzmanlaşmayı ve dolayısıyla
karmaşıklaşan iş süreçlerini beraberinde getirir.
Uzmanlaşan
çalışanların uzmanlıkları ile ilgili daha detaylı ihtiyaçları olmakla
birlikte ölçeğin artması ile ihtiyaç duyulan destek faaliyetleri ve
maliyetleri de artar.
Örneğin bir
işletmede çalışan sayısı arttıkça iletişim maliyetlerinin artması
beklenir.
Ayrıca ölçeğin
artışı sadece ilave destek faaliyetleri gerektirmez bunun yanında
kişilerin işe konsantrasyonlarının da azalmasını gibi yan etkileri vardır.
Dolayısıyla
artan uzmanlık seviyenin ekonomiye olumsuz yönde etkisi olduğu savunulabilir.
Yukarıdaki
şekilde de gösterildiği üzere aslında uzmanlık artışı üretkenliği belirli bir
seviyeye kadar arttırırken bir doygunluk noktasının ardından uzmanlaşmanın
arttırılması sistemde yönetim zorlukları, ek maliyetler ve konsantrasyon
azalması gibi sebeplerden dolayı olumsuz yönde etki etmektedir.
Teknoloji ve Görevler
Joan Woodward
tarafından literatüre kazandırılmış olan bir yaklaşıma göre, işletmelerin
ürünlerine bakarak işletmelerin organizasyonel yapıları hakkında tahmin
yürütebilirsiniz.
Örneğin modüler
yapıdaki ürünlerin aslında modüler yapıdaki organizasyonlardan çıktığı veya
ürünün tek ve özel bir üretim olmasından aslında işletme yapısının küçük
olmasını çıkarabiliriz.
Woodward
çalışmasında işletmeleri üç ana grup halinde incelemiştir:
Tek ürün / küçük tekrarlar
Bu gruptaki ürünler tek tek ve özel olarak üretilmiş ürünlerdir.
Ürünler genelde az miktarlarda üretilebilir ve her aşaması ile işletmenin
özel olarak ilgilenmesi gerekir.
Genelde bu işletme yapılarında çalışan kişiler işin her aşamasından
haberdardır ve çoğu işe dahil olmaktadır.
Bu tip işletmelerin özellikleri aşağıdaki şekilde sayılabilir:
İşletmede çalışan kişilerin yetenekleri işletmenin başarısına doğrudan etki
eder ve genelde kullanılan alet ve makinelerden çok çalışanların
yetenekleri ön plandadır.
İşletmenin ürün maliyetleri genelde görece olarak daha yüksektir, işlerin
rutine bindirilmesi genelde zor ve problemlerin ön görülmesi genelde
güçtür.
Organizasyondaki hiyerarşik yapı göreceli olarak sığdır.
Üst yönetimin yönetim genişliği genelde dardır, çalışanlar genelde
doğrudan yönetime rapor verirler.
Yönetim maliyetleri düşük ve yönetici sayıları görece olarak daha
azdır.
Yapılar genelde organik yapıya daha yakındır.
Toplu üretim / Tekrarlı üretim
Birbirine çok benzer yapıdaki ürünlerin yüksek miktarlarda satıldığı
durumlarda görülür.
Örneğin kalem, araba, traş bıçağı, çamaşır makinesi gibi ürünlerin büyük
oranlarda birbirinin tekrarı veya ufak değişikliklerle özelleştirilmiş ürünler
olduğu söylenebilir.
Genelde sistemin tekrarlı hale geldiği otomasyon ve üretim hatlarının
kullanıldığı görülür.
Küçük iş yığınlarından çok büyük iş yığınları vardır
Hiyerarşi uzundur
Alt seviyede çok sayıda çalışan vardır (bir çalışmada, yönetim
genişliği) ortalama 48 olarak bulunmuştur)
Görece olarak daha fazla yönetici bulunur (hiyerarşinin uzunluğuna
bağlı olarak)
Mekanik ve bürokratik yapı hakimdir
Ürün başına işletme maliyeti daha düşüktür.
Sürekli üretim
Genelde sarf malzemesi üreten sistemlerde görülür.
Örneğin kimyasal üretim yapan kimya, petrol işletmeleri, günlük üretim
yapan ekmek fırınları, süt üreticileri, elektrik üretimi yapan enerji firmaları
gibi.
Makineler her şeyi yapan bir otomatikliğe sahiptir ve insanlar genelde
izlemek ve problem çıkması durumunda rutin çözümler uygulamakla sorumludur.
Bu işletmeler için aşağıdakiler söylenebilir:
İşletmelerin hiyerarşik yapısı çok değişken olabilir.
Örneğin çok uzun, çok kısa veya ters piramit yapılarında olabilir (hiç
kimsenin en alt seviyeyi oluşturmadığı yapılar)
Yapının en tepesinde organik özellikte işletme bulunur.
Alt seviyeler daha mekaniktir ancak genelde en alt seviye makineler
tarafından doldurulduğu için çok fazla evrak işi veya alt seviye yönetim
yükü bulunmamaktadır.
İstisnalar
Yukarıda üç
farklı yapıda gösterilen sistemin, sistemde yaşanan beklenmedik durumlara
göre (problem, istisna) incelenmesi de mümkündür.
Charles Perrow,
bu istisnaların oluş hızına ve tipine göre aşağıdaki şekilde bir matris
hazırlamıştır.
Az Sayıda |
Çok Sayıda |
|
Yapısal olmayan |
El eserleri (cam, seramik vs.). İç tasarımlar (otel odaları).Genelde
rutin olarak görülür ama bir problem çıkınca özel ilgi gerektirir. |
Sinema yapımı, uzay araştırmaları.Genelde işin nasıl yapılacağını çoğu
kişi bilmez, bilgi içseldir (implicit knowledge) |
Yapısal |
Rutine binmiş işlerdir. Örneğin üretim bandındaki vidalama işi
gibi.Genelde çok az problem olur ve anlaşılması ve çözülmesi basittir. |
Özel makine imalatı, baraj inşaatı veya yazılım projelerini çoğu gibi
uygulama bilinmekte ancak çok sayıdaki değişik durum için çok sayıda çözüm
üretilmesi gerekmektedir. |
Yukarıdaki
matriste de görüldüğü üzere istisnalar yapısal ve yapısal olmayan olarak
ikiye ayrılmaktadır.
Genelde yapısal
problemler analitik süreçler sonucunda bir metoda dayalı olarak
çözülebilmektedir.
Yapısal olmayan
problemler ise analitik olmayan ve sezgisel çözümler gerektirmektedir.
Yukarıdaki
matris ayrıca iki uç noktayı da göstermesi açısından önemlidir.
Sol alt köşede
bulunan işletme yapısında bürokratik ve mekanik yapının ağır bastığı
söylenebilir.
Tam zıddı
olarak sol üst köşede ise organik ve tamamen yaratıcı problemlerin yer
aldığı söylenebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder