İNAVASYON TEORİLERİ – 8
Çevre
Kurumların
çevreleri ile olan iletişimi de olumsallık kuramına konu olmuştur.
Çevrelerindeki
durum ve kurumun tutumuna olan yaklaşımlar üç ana grupta toplanabilir:
Uyum, Doğal
Seçim, Bağlılık.
Uyum
Bir işletme
çevresini sürekli olarak kendi iç dünyasına taşımaktadır.
Örneğin
belirsizliğin çok yüksek ve değişimin çok hareketli olduğu ortamlara faaliyet
gösteren işletmeler, bu problemle başa çıkabilmek için genelde kendi
içlerinde daha ufak birimlerde problemleri ele almakta ve problemleri daha
belirgin alt problemlere bölerek çözmeye çalışmaktadırlar.
İşletmelerin
çevrelerine göre değişmesi mümkün olmakla birlikte çevrelerini de
değiştirmektedirler.
Örneğin Japon
ve Amerikan araba kullanıcılarının beklentilerindeki farklılıklar yüzünden iki
pazara araba üreten bir işletmenin farklı özelliklerde arabalar üreterek
iki çevreye de uyum sağlaması mümkün olmakta ve bu farklılık işletmenin
yapısında bir değişime (olumsallığa) sebep olmaktadır.
Bununla
birlikte Japon araba üreticilerinin kalite standartları, servis anlayışı
ve fiyat politikaları gibi çok sayıda özelliği Amerikan pazarına taşıması
sonucunda Amerikan pazar yapısında değişikliklere sebep olması da aslında
işletmelerin çevreye yapmış olduğu değişikliğe bir örnek olarak
gösterilebilir.
Doğal Seçim
Genetik
biliminden ve evrim teorisinden kazandırılan terime göre bir ortamda ancak
güçlü olan bireyler yaşamaya devam etmekte, zayıf ve güçsüzler ise zaman
içerisinde yaşam savaşını kaybetmektedir.
Bu yaklaşım
biraz daha ileriye götürülürse aslında her birey doğru ortamda
dayanıklıdır.
Ancak bazı
bireyler ortam ile uyum sağlayamadığı için zayıf düşmektedir.
İşte
kurumların da ortama ayak uyduracak olumsallığa sahip olup olmaması kurumların
ömürlerini belirlemektedir.
Örneğin çoğu
kurum kuruldukları ilk yıllardaki zorluklara dayanamayarak bir veya iki
yıl içerisinde kapanmaktadır.
Şayet ortam
durağan ise bir işletmenin başarısı ortama sabit şekilde ayak
uydurmasından kaynaklanmaktadır.
Şayet ortam
değişkense ortama ayak uydurmaktan daha çok ortamdaki değişimlere ayak
uydurmak gerekmektedir.
Bağımlılık
Günümüzde
ekonomi kavramını aslında kurumların birbirine bağlandığı dev bir ağ
olarak açıklamak mümkündür.
Her işletmenin
tedarikçileri, müşterileri, iş ortakları, çözüm ortakları, dış kaynakları
gibi çeşitli şekillerde ilişki kurduğu kurumlar bulunmaktadır.
Bu ilişkilerin
birbirine bağlılık olarak açıklanması mümkündür ve bağlılığın üzerinde bir
güç ilişkisi tanımlanabilir.
Hatta güç
ilişkilerinin çoğu durumda asimetrik olduğundan da bahsedilebilir.
Bu tip
dengesiz (asimetrik) güç ilişkileri, tanımı itibariyle bir firmanın diğer
bir firmaya bağlı olması olarak okunmalıdır.
Örneğin A
firmasının B firmasına bağlı olması demek A firmasının B firması için
alternatiflerinin B firmasının A firması için alternatiflerinden çok daha
fazla olması demektir.
Güç ilişkisinde
güçlü olan tarafın zayıf olan tarafa yapısal zorlamalarda bulunması
mümkündür.
Örneğin GM
firması, iş ortaklarının kalite standartlarından maliyet yönetimine kadar
çok çeşitli aşamalarına müdahale etmektedir.
Genelde bir
işletmenin davranışlarının doğrudan etkilediği taraflara paydaş
(stakeholder) ismi verilmektedir.
Örneğin bir
süper marketin kullandığı poşetlerin doğada çözülen cinsten olması marketin
bulunduğu ortamda yaşayan herkesi etkilemekte ve dolayısıyla aynı ortamda
bulunan herkes birer paydaş olarak görülebilmektedir.
Bir işletmenin
paydaşları ile olan ilişkisi aşağıdaki şekilde gösterilebilir:
Yukarıdaki
şekilde yapılan bir kabul, şekildeki paydaşların birbiri ile olan iletişimin
gösterilmemiş olmasıdır.
Aslında
dünyadaki işletmelerin birbiri ile iletişimi olduğu gerçeği kabul edilirse,
daha gerçekçi bir çizim aşağıdaki şekilde olabilir:
İlk şekilde
gösterildiği gibi işletmenin paydaşlarının birbiri ile iletişimi olmaması
durumunda, işletmenin paydaşlara farklı davranabilme ve kendisini farklı
tanıtabilmesi mümkün iken, paydaşlar arası ilişkilerin yüksek olduğu ikinci
çizimdeki gibi bir durumda işletmenin paydaşlar üzerinde farklı görülme şansı
bulunmamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder