İNAVASYON TEORİLERİ – 5
Beklenti
Teorisi ve Bilişim Sistemleri
Tek cümle ile,
Bir bireyin davranışlarını belirleyen motivasyonun, bu davranış sonucundaki
beklentiler olduğunu iddia eden teoridir.
Daha genel
anlamda, bireyin bir beklenti ile ilgili oluşan çekicilikten dolayı motivasyona
sahip olduğu ve bu motivasyonun bireyin seçimleri, davranışları, kararları gibi
bir dizi davranışsal faaliyetini belirlediğini iddia etmektedir.
Ancak teorinin
özünde, bilişsel bir süreç yer almaktadır ve bu sürece göre bireyin farklı
motivasyon elemanları arasında nasıl seçim yaptığı çalışılmıştır.
Bu
anlamda bakıldığında sürecin sonundaki çıktıların tek başına karar verme ve
davranışları etkileyen faktör olduğu söylenemez.
Teori aslı itibariyle
örgütsel davranış başlığı altında incelenmektedir ve bir motivasyon teorisi
olarak görülmektedir.
Teori ilk
olarak Yale Üniversitesi, School of Management’dan Victor Vroom tarafından
literatüre kazandırılmıştır ve konu hakkındaki ilk tanım aşağıdaki şekilde
tercüme edilebilir:
“Bu teori,
organizasyonların ihtiyaçlarını açıklamak için ödül ile performans arasında
doğrudan bir ilişki kurmaktadır ve ödüllerin muhatapları tarafından ne kadar
istendiği ile doğru orantılı olarak ödüllerin etkisini belirlemektedir. “
Yine
çalışmasında motivasyonu tanımlarken, motivasyonun bireyler tarafından gönüllü
olarak alternatif eylemler arasından seçim yapma süreci olduğunu söylemektedir.
Bu seçim
sürecinde bireyler, arzu ettikleri sonuçlara ulaşabilmek için alternatif
eylemler arasından beklenen neticelerine dayanarak seçim yapmaktadır.
Vroom
motivasyonu aşağıdaki şekilde üç faktörün bir ürünü olarak görmektedir.
Beklenti
: Emek –> Performans ,kısaca E->P
1.
Araçcılık:
Performans –> Çıktı , kısaca P->Ç
2.
Bağdeğer :
Bağdeğer (Çıktı ) , kısaca B(Çıktı)
Buna göre
beklenti için kişinin harcayacağı emek karşılığında alacağı performanstır denilebilir.
Bu tabii ki
henüz yaşanmamış ve kişinin gelecekle ilgili kurgusu üzerinden oluşturduğu bir
değerdir.
Kişi geçmiş
tecrübelerine dayanarak kişinin elde etmeyi beklediği performans ve bunun için
harcamayı tahmin ettiği emeği hesapladığını söyleyebiliriz.
Tam da bu
noktada kişinin beklentisi ile iligili 3 farklı parametre devreye girer:
Bireysel yeterlilik:
Kişinin beklentisi için kendini yeterli görüp görmemesidir.
Hedef zorluğu:
Hedeflerin ulaşılması zor yüksek noktalara konulması, hedeflere ulaşılacağına
olan inancı ve dolayısıyla kişinin beklentilerini düşürecektir.
Hissedilir kontrol:
Kişinin süreç üzerinde ve beklentisi üzerinde belir bir seviyede kontrolü
olduğunu hissetmesi gerekir.
Kişinin etkileyemediği şekilde gelişen olaylar, beklentileri ve dolayısıyla
motivasyonu düşürür.
Araçcılık ise
yukarıda da gösterildiği gibi beklenti sonucundaki performansın kişiye yansıyan
ödülüdür.
Örneğin
beklenti aşamasında geceleri mesaiye kalıp fazladan “emek” harcayarak aylık
üretim “performansını” %10 arttırmış olan bir bireyin bu elde ettiği yeni
“performans” karşılığında almayı beklediği %10 maaş artışı şeklinde
düşünülebilir.
Bireyin
araçsallığı da bu noktada tanımlanır.
Yani bireyin
performansı bir araç olarak kullanıp belirli bir ödüle ulaşma amacı vardır ve
araçsallık geçişi performanstan çıktıya (ödüle) olan geçişin etkilerini
modellemektedir.
Bu faktörler
basitçe güven, kontrol ve kurallar olarak sıralanabilir.
Örneğin bir
çalışanın %10 performans artışı sağlaması durumunda almayı beklediği %10 maaş artışı
(ödül) aslında bu performans artışını ne kadar ödüle dönüştürebileceği ile de
doğru orantılıdır.
Yani kişinin
amirine güveni yoksa ve bu artışın kendisine bir ödül olarak döneceğine
inanmıyorsa (güven) veya kişinin bu süreci yöneteceğine inancı yoksa (kontrol)
veya içinde bulunduğu şirketteki kurallar buna izin vermiyorsa (kurallar)
kişinin performansı ödüle dönüştürebileceği araçsallığını kaybettiği
söylenebilir.
Bağdeğer ise
ödülün (veya çıktının) kişi için yaptığı faydadır .
Bağdeğer
aslında motivasyonu belirleyen son değerdir ve ödülün kişi için önemine göre
motivasyonun etkisi de değişir.
Örneğin bir
kişi için amirinin iltifat etmesi, diğeri için maaş artışı bir diğeri için iş
arkadaşlarının gözünde itibar kazanmak gibi farklı bağdeğerler sayılabilir.
İşte araçsallık
aşamasında elde edilen çıktı her durumda farklı olmakla birlikte bu çıktının
kişiler için anlamı ve önemi de farklıdır ve ancak kişi için yüksek bir anlama
sahip çıktıya ulaşıldığında o kişi için bir motivasyon sağlanmış olur.
Beklenti
teorisinin koymuş olduğu modele göre, bağdeğer (valance) -1 ile +1 arasında
değişen bir sayıdır.
Buna göre -1
kişinin uzak durmak istediği, hiç olmasını istemediği sonuçları ifade ederken
0, için olsa da olur olmasa da olur ve +1 için çok güçlü şekilde olmasını arzu
ettiği bağdeğerler ifade edilmektedir.
Yine model için
motivasyon gücü aşağıdaki şekilde tanımlanır:
MG = Beklenti x
Araçcılık x Bağdeğer
Yani yukarıdaki
3 değerin çarpımından elde edilen değer aslında motivasyon gücünü (MG)
belirlemektedir.
Yönetim Bilişim Sistemleri açısından Beklenti Teorisi
YBS açısından
en önemli beklenti teorisi çalışmaları genelde kullanıcı beklentileri üzerine
kuruludur.
Örneğin Idaho
Üniversitesindeki 154 farklı kullanıcı üzerinde yapılan bir deneyde, kullanıcıların
yeni bir yazılıma karşı verdikleri tepki incelenmiştir.
Araştırma
kişinin kendini yeterli bulmasının yeni yazılıma bakış açısında önemli bir rol
oynadığını ortaya koymuş ve bunun yanında sistem desteğinin yeni yazılıma
geçişteki önemini kanıtlamıştır.
Benzer yönde
yapılan çok sayıdaki teknoloji kabul araştırmasında kullanıcıların teknolojiyi
kabul etmeleri ile ilgili modelin tam olarak beklenti
teorisine uygun olduğu ortaya konmuştur.
Kendine
yeterlilik temelli bu beklenti modeline bakıldığı zaman, kişinin bilişsel
durumu ve davranışsal sonuçlar arasındaki bağlantı beklenti teorisi ile
açıklanabilmektedir.
Benzer şekilde,
112 kişi üzerinde yaptığı denemelerde teknoloji
kabul modelini bekenti teorisi ile bağlantılandırmış ve
teknoloji kabulünün %50’den fazla bir oranda kullanılırlık temelli olduğunu
ortaya koymuştur.
Ayrıca kullanıcı
tatmin problemi ile beklenti teorisi arasında ilişki
kuran çalışmalar da bulunmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder