İNAVASYON TEORİLERİ – 1
Motivasyon
Teorisi
Motivasyon
kelimesi, hem kelime anlamı olarak hem de akademik bir tanım olarak
davranışı açıklamada kullanılan terimdir.
Motivasyon,
bilimsel olarak insanların davranışları, istekleri ve ihtiyaçlarını
açıklamada kullanılır.
Örneğin
insanların yaptıkları eylemleri neden yaptıklarını anlatmak için
kullanılabilir.
Motivasyon
kelimesinin kökü yine İngilizcede kullanılan “motive” kelimesine
dayandırılabilir ve bu kelimenin Türkçe tercümesi “güdü” olarak yapılabilir.
Yani aslında
motivasyon ile kast edilen insanların eylemleri arkasındaki güdüdür.
“Güdü”
kelimesinin de tanımı, motivasyon kavramının anlaşılması için önemlidir.
“Güdü”
kelimesini basitçe bir eylemin sebebi olarak tanımlamak mümkündür.
Örneğin acıkan
bir kişinin açlığını gidermek için yemek yemesi veya bir çalışanın işinde
terfi almak için kendisine verilen işi en mükemmel şekilde yapmaya
çalışması birer güdü örneğidir.
Yukarıdaki
tanımların yanında motivasyon kelimesini popüler kültürün bir parçası
olarak gören yaklaşımlardan bahsetmek de mümkündür.
Motivasyon
Teorileri ve Modelleri
Motivasyon
kavramına farklı açılardan bakmak mümkündür.
Genelde
diyalektik olarak tez ve anti tez şeklinde iki karşı açıdan konu ele
alınabilir.
Bu farklı
ikilemlere bazı örnekler aşağıda sunulmuştur.
Kaynağına
göre:
Motivasyonun
kaynağının doğal güdüler veya mantıksal güdüler olmasına göre iki grupta
incelenmesi mümkündür.
Doğal güdü
kaynakları olarak insan doğasından kaynaklanan ihtiyaçları görmek mümkündür.
Örneğin açlık,
uyku gibi bedensel ihtiyaçlar veya aile, bir gruba ait olmak gibi sosyal
ihtiyaçlar doğal ihtiyaçlar olarak görülebilir.
Bununla
birlikte bilişsel temelleri olan ve akıl, mantık yürütme, bilgi, hafıza,
muhakeme, işleme, karar verme, dimağ oyunları gibi yöntemlerle geliştirilen
güdüler ise mantıksal güdü olarak görülebilir.
Örneğin
bir kişinin topluma faydalı olmak istemesi ve bu güdüye dayanarak bir sosyal
faaliyette bulunması veya kişinin kendi kişiliğini arayışı için çalışması
mantıksal güdüler olarak düşünülebilir.
Süreç ve içerik
ikilemi:
Benzer şekilde
motivasyonun temelleri süreç ve içerik temelli olarak da iki grupta
incelenebilir.
Süreç temelli
motivasyon çalışmalarında soru “nasıl” motive olunduğu iken; içerik temelli
motivasyon çalışmalarında soru “neyin” motive ettiğidir.
Örneğin aynı
sebep veya aynı varlık herkesi motive etmeyebilir, veya farklı oranlarda
motive edebilir.
İşte
süreç temelli yaklaşımda bu motivasyonun kaynağı kadar motivasyona dönüşen
süreç incelenmektedir.
Farkında olunan
ve olunmayan güdüler (motiveler):
Benzer bir
bölümleme de algı üzerinden yapılmaktadır.
Motivasyonun
farkında olunarak ve farkında olmadan olmasına göre de motivasyon iki grupta
incelenebilir .
Kişi kendisini
motive eden faktörlerin farkındaysa örneğin maaş, çalışma ortamı,
ilerideki kariyer olanakları gibi farkında olduğu sebeplerle bir iş
yerinde çalışmaya devam ediyorsa buna farkında olunan motivasyon ismi verilir.
Bununla
birlikte kişinin farkında olmadığı motivasyon kaynakları da bulunmaktadır.
Örneğin iş
yerindeki motive edici unsurlardan birisi de çalışma ortamıdır.
Ancak herkesin
farklı bir çalışma ortamı beklentisi olabilir.
Burada kişinin
beğeni ve isteklerini belirleyen motivasyon faktörleri kişi tarafından
bilinmeden isteniyor da olabilir.
Genelde
farkında olunmayan güdüler ile ilgili çalışmalar Freud ve takipçileri
tarafından yoğun şekilde çalışılmıştır.
Örneğin Ryan ve
Deci çalışmalarında bir erkeğin, birden fazla eşe ilgi duymasını ve bu
ilginin boşanma veya ayrılıkla sonuçlanmasını incelerken “onu da seviyordum”
şeklindeki bir argümanın farkında olunmayan bir güdünün sonucu olabileceğini
ortaya koymuşlardır.
Freud, ve takip
eden akım, genellikle gerçek ve rasyonel hayatın tamamını bilinç altı ve
farkında olunmayan güdülerin kontrol ettiğine inanmakta ve baskılanmış
dürtülerin ve geçmiş hatıraların rasyonel düşünmeye baskın olduğunu iddia
etmektedir.
Bu açıdan konu
ele alındığında farkında olunan motivelerin de aslında farkında olunmayan
motiveler tarafından kontrol edildiği düşünülebilir.
Tekil ve Çoğul
ikilemi:
Literatürdeki
farklı bir bakış açısı ise motivasyon çalışmalarının tekil veya çoğul
olması üzerinedir.
Bazı
araştırmacılar motivasyon faktörlerini incelerken tek ve baskın bir motive
faktörün üzerinde durulması gerektiğini, bu faktör dışındakilerin ya hiç
olmadığı ya da önemsiz olduğunu savunurken, bazı araştırmacılar bütün
faktörlerin ele alındığı çoğul yaklaşımı benimsemektedir.
İçsel ve Dışsal
ayrımı:
Motivasyonun
kaynağının kişinin iç dünyası veya çevresinden kaynaklı olmasına göre iki
grupta incelenmesi mümkündür.
İç kaynaklı
motivasyon çalışmalarına göre, kişinin dışarıdaki herhangi bir etmenden
bağımsız olarak sahip olduğu bazı güdüler bulunmaktadır.
Örneğin
hayvanların sahip olduğu güdüler üzerinde yapılan çalışmalara dayanarak kişinin
herhangi bir ödül veya dış etken olmaksızın zevkli bulduğu veya merak sahibi
olduğu bazı konular olduğu görülmüştür.
Bu
gözlemlere dayanarak, içsel güdülerin daha çok kişinin kendi isteği ile yeni
meraklar edinmesi, gözlem yapması ve bilgi edinmesi olarak özetlemek
mümkün olacaktır.
Bilişim teknolojileri
alanında çalışan profesyoneller üzerinde yapılan incelemelerde genel olarak
kişilerin içsel güdülerinin, “bir bilgisayarın nasıl çalıştığına” duyulan
merak veya kişinin bilgi edinmekten ve öğrenmekten zevk alması gibi içsel bazı
güdülere dayandığı düşünülmektedir.
Dışsal güdüler
ise daha çok kişinin çevresinde vuku bulan fiillerle şekillenmektedir.
Örneğin kişinin
bir ödül beklentisi ile motive olması veya kişinin herhangi bir korkudan
veya cezadan kaçınmak için bir alanda motive olması genelde dış kaynaklı
motivasyon örnekleridir.
Örneğin bir
müsabakada seyircilerin tezahüratını alabilmek için oyuncuların daha iyi
performans ortaya koyması, dış kaynaklı bir güdüdür.
Öz denetim
teorisine göre kişinin dış dünyasındaki bazı güdüler zaman içerisinde
içselleşebilmektedir.
İtme ve Çekme
yaklaşımları:
Motivasyon
teorisinde ayrıca itme temelli veya çekme temelli olmak üzere iki farklı
yaklaşımdan bahsetmek de mümkündür.
İtme temelli
yaklaşımda, kişinin kendisinden kaynaklanan motivasyon faktörlerinin
kişinin belirli bir hedefe ulaşmak için kişi tarafından çevresine
yayılması, zorlanması veya itilmesi olarak düşünülebilir.
Örneğin
kişinin kaçmak, dinlenmek, sağlıklı olmak, kilo vermek, macera arayışı
gibi kendisinden kaynaklı bazı sebeplere dayanarak çevresine zorladığı,
çevresini değiştirmeye çalışması itme tipi motivasyonlara örnektir.
Çekme tipi
motivasyonlar ise kişinin çevresinden kaynaklanan ve kişiyi çeken
motivasyon örnekleridir.
Örneğin turizm
işletmeciliğinde kullanılan ve kişinin tatil tercihlerini etkileyen dış
faktörlerin kişi üzerinde bir çekici motivasyon etkisi yapması düşünülebilir.
Genel olarak
çekem tipi motivasyon faktörlerinin itme tipine göre daha etkili olduğu
düşünülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder