İNAVASYON YÖNTEMLERİ - 2
Öğrenme Eğrisi
Bireylerin veya
kurumların öğrenme süreçlerinin görsel olarak gösterildiği iki boyutlu
eğrinin ismidir.
Yatay ekseninde
tecrübe dikey ekseninde ise öğrenme gösterilmektedir.
Eğri temel
olarak üç bölümden oluşmaktadır.
Öğrenmenin başladığı ve nispeten yavaş ilerlenen süreç:
Bu süreçte kişi öğrenme ortamını, bilgiye ulaşacağı kaynakları, önemli
ve gerekli bilgileri keşfetmek gibi işlerle vakit harcar ve zamanının ve
emeğinin çoğunu bilgiyi öğrenmekten çok ortama uyum sağlamak, bilgi kaynağı
olabilecek kişi, kitap, web siteleri gibi kaynakları aramakla geçirir.
Öğrenmenin hızlandığı süreç:
Bu süreçte kişi veya kurumlar artık bilgiye daha hızlı ve doğru şekilde
ulaşmaktadır ve öğrenilen her bilgi yeni bilgilerin edinilmesini hızlandırır.
Bir önceki sürece göre çok daha hızlı öğrenilen bu süreç doygunluğa
ulaşılması ile yavaşlamaya başlar.
Öğrenmenin yavaşladığı ve doygunluk süreci (ova düzlüğü):
Bu süreçte kişi artık yeterli bilgiye ulaştığı ve daha fazla bilgiye ihtiyaç
duymadığı için veya konu ile ilgili daha fazla bilgiye erişimi engelli
olduğu için veya konu ilgili daha fazla bilgi olmadığı gibi sebeplerle artık
öğrenme sürecini yavaşlatır ve harcanan emekler sonundaki tecrübeler öğrenme
sürecinde artmalara sebep olsa da bu artışlar bir önceki sürece göre daha
yavaş gerçekleşir.
Eğrinin kişiden
kişiye ve zamana göre değişmesi söz konusudur.
Örneğin bilgi
yönetimi çalışmaları kurumdaki kişilerin öğrenme
eğrisini daha da hızlandırmaya ve tecrübe / zaman boyutunu daha da
merkeze çekmeye çalışmaktadır.
Benzer şekilde
kurumların öğrenme süreçlerinin hızlandırılması ve istenen bilgi düzeyine
daha hızlı gelinmesi de hedefler arasındadır.
Genelde
hızlandırma süreci eğrinin başlangıç bölümünü oluşturan ilk aşamada yani
yavaş ilerlenen süreçte olmaktadır.
Kişilerin
bilgiye daha hızlı erişmesi ve doğru kaynaklara yönlenmesi sağlanarak bu aşama
hızlandırılabilir.
Eğri
literatürde her ne kadar yukarıdaki şekilde olduğu gibi sürekli ve bir S
eğrisi şeklinde gösterilse de gerçekte eğrinin zaman içerisinde kırılımları
olduğu da bir gerçektir.
Örneğin bir
kişinin emek harcamaya devam etmesi ve tecrübe edinmesine rağmen öğrenmesinin
olumsuz yönde hareket etmesi de söz konusudur.
Bu durumda aşağıdaki gibi örneklerden bahsetmek mümkün olabilir:
Kırıları olan,
zaman içerisinde yükselen ve alçalan grafiğin bireysel bazı örnekler için
geçerli olduğu veya özel bazı konular için geçerli olduğu söylenebilir.
Yazının başında
verilen ilk grafikte gösterilen S eğrisi genel anlamda ortalama hareket ve
öğrenmeyi gösteren grafik olarak kabul edilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder