İNAVASYON VE YENİLİK - 2
Açık
Yenilik için Modeller
Ürün
Platformları
Ürün
platformları, basitçe natamam (henüz bitmemiş) ürünlerin bu konuda çalışan ve
katkı sağlayabilecek taraflara açılması ve katkı sağlanması için gerekli
araçların, çerçevelerin veya doküman/eğitimlerin sunulmasıdır.
Bu
sayede katılımcılar ürünün geliştirilmesine hem emek hem de fikir ve
yönlendirme olarak dahil olabilmektedirler.
Bu
model, ürünün kullanıcıları tarafından da geliştirilebileceği durumlar
için söz konusudur.
Örneğin
bir kurumsal otomasyon projesinde, ürünü satın alan müşterinin, ürünü mümkün
olduğu kadar kendi yapısına uydurma isteği olabilmektedir.
Böyle
bir durumda, ürünün bazı kısımlarını kendisinin geliştirmesi için hem bir
motivasyon hem de neticede bir fayda vardır.
Günümüzde
bu amaçla yazılım geliştirme araçları ve uygulama programlama
arayüzleri şeklinde ürüne ekleme yapılabilecek ve hatta ürünün
temel bazı özelliklerinin bile müdahaleye açık olduğu platformlar
sunulmaktadır.
Bu
model, genelde kullanıcı çeşitliliğinin yüksek olduğu ve ihtiyaç
belirsizliğinin yüksek olduğu ortamlarda kullanılmaktadır.
Örneğin
bir cep telefonu üreticisinin, cep telefonu üzerinde geliştirilebilecek
yazılımların tamamını yazması oldukça güçtür.
Bunun
yerine, binlerce uygulama geliştiricisinin kullanabileceği bir programlama
ortamını ve gerekli doküman ve eğitimleri sunmakta, binlerce farklı alanda
geliştirme talebini ise bu dış yenilik kaynaklarına bırakmaktadır.
Fikir
Yarışmaları
Bu
modelde, ürün ile ilgili yeni fikirlerin toplanması için yarışmacıların yenilik
fikirlerini bir yarışma kapsamında üretici ile paylaşması istenir.
Bu
sayede hem ürün geliştirilmesi ile ilgili yeni fikirlere oldukça düşük bir
fiyata ulaşılmış olunur, hem de müşterilerin beklentileri konusunda fikir
sahibi olunmuş olunur.
Erken
Erişim Müşterileri
Ürün
geliştirme sürecinin sonuna yakın bir dönemde ürünün bazı müşterilerin erken
erişimine açılması ve bu sayede ürün hakkındaki müşteri yorumlarını ürün henüz
pazara çıkmadan edinmeleri ve yine hedeflenen müşterilerin, kendi istek ve
taleplerine daha uygun ürün ile buluşması sağlanmaktadır.
İşbirlikçi
ürün tasarımı ve geliştirilmesi
Ürün
platformlarına benzer şekilde, işbirlikçiler ile birlikte ürün geliştirilmesi ve
tasarımı tamamlanır.
Ancak
ürün platformu modelinden farklı olarak, ürün geliştirilmesi tamamen
işbirlikçilere bırakılmaz, bunun yerine ürün geliştirilmesi bitene kadar
olan süreç hala üretici işletmenin kontrolündedir ve yeniliğe yön verir.
Henry Chesrbrough tarafından bu model, optik ve
fotonik endüstrilerindeki en verimli model olarak önerilmektedir
Yenilik Ağları
Bir katılımcı ağının, bir problemin çözümü için
yenilik sürecine dahil olduğu modeldir.
Ürün geliştirme niyetinde olan işletme, genelde bu
ağdaki katkılar için bir ödül sistemi geliştirir, bazı durumlarda ise
doğrudan ücret ödenmesi bile söz konusudur.
Yenilik ağı modelinin farkı, genelde tanımlı bir
probleme çözüm aranıyor olmasıdır.
Yani ürün hakkında yeni fikirlerin serbestçe
geliştirilmesinden çok katılımcıların kendilerine tanımlanan bir probleme çözüm
sunmaları beklenir.
Kapalı ve Açık Yenilik karşılaştırması
Kapalı yenilik paradigması, başarılı bir yeniliğin
kontrol edilerek üretilebileceği savına dayanmaktadır.
Örneğin bir işletme, kendi iyi bilinen ürünleri
hakkında kendi yenilik fikirlerini geliştirme kararını verebilir.
Buradaki motivasyon ürünün pazarlama, dağıtım, hizmet,
finans ve müşteri desteği gibi sadece firmanın bildiği bazı problemler ve
fırsatlara dayanıyor olmasıdır.
Örneğin müşterilerin dahil olduğu bir yenilik
sürecinde, ürün finansmanı, pazarlama stratejileri, dağıtımı, bakım ve
hizmetleri konusunda, müşterinin kısıtlı bilgisi olacaktır.
Bu bilgilerin açık bir şekilde paylaşılması da rakip
firmaların eline verilen bir bilgi olacağı için tereddüt ile
karşılanmaktadır.
Açık yenilik fikri yukarıdaki bu kapalı yenilik
kaygılarına karşı olarak aşağıdaki motivasyonlardan doğmuştur:
Vasıflı işçi sayısının artması ve hareket serbestliği
Yatırımcı pazarının genişlemesi
Hiçbir işe yaramadan bekleyen dış fikir alternatifleri
Dış tedarikçilerin genişleyen yetenekleri
Yukarıdaki bu 4 güç ile bilgi
pazarı kavramı doğmuştur ve
bilgi artık bir işletmenin mülkü olmaktan çıkmıştır.
Bilgi daha çok çalışanlar, tedarikçiler, müşteriler,
rakipler ve hatta üniversiteler tarafından sahip olunan bir varlık halini
almıştır.
Yenilik, ister kapalı yenilik modeli, ister açık
yenilik modeli ile geliştiriliyor olsun, fikir ve bilgi üzerindeki hak
sahipliği giderek zayıflamaktadır.
Elbette hangi modelin başarılı olacağı ile ilgili
tartışmalar sürmektedir.
Açık Kaynak ve Açık Yenilik Karşılaştırması
Açık kaynak ve açık yenilik kavramlarının ilk
ayrıldığı nokta fikri sahiplik noktasıdır.
Açık kaynak yaklaşımı, kaynak kullanımının
kısıtlanmaması ve herkese açık olması tezi üzerine kuruludur.
Buna karşılık açık yenilik kavramında fikri sahiplik
iddia edilebilir ve kimin bu fikri kullanabileceğine fikir sahibi
karışabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder